Zjednodušený postup, jak na kamennou cestu, už možná znáte z našeho katalogu, takže v tomto článku se pokusím nejen zopakovat ty nejdůležitější body, ale přidat navíc spoustu detailů a tipů na to, jak si práci ulehčit a na co určitě nezapomenout.
I když byste se nakonec rozhodli svěřit vybudování cesty nebo chodníčku z kamene odborné firmě, není nikdy k zahození mít přehled o tom, jak vlastně celý proces vypadá.
Uvidíte, že vybudování cesty z kamene není zas tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát, pojďme na to!
V článku se dozvíte:
Co budete potřebovat
Nejdůležitější nářadí a pomůcky:
- Ochranné rukavice,
- ochranné brýle,
- dřevěné nebo kovové kolíky,
- provázek (ideálně stavební),
- svinovací metr (raději i pásmo),
- kolečko (na převážení štěrku),
- rýč,
- lopata,
- ruční lopatka,
- velká gumová palička,
- kovová palička,
- sekáč/majzlík,
- kárka/dvoukolák (na pohodlnější převážení kamenů).
Stavební materiál
- Pojezdová dlažba / masivní obklad,
- kamenivo/drť pro skladbu podkladu (více informací dále v článku).
Nesmím zapomenout zmínit také:
- Zdravá záda a kolena 🙂 (bez legrace)
Jak cestu z kamene naplánovat a zaměřit
Hned na začátku je nutné si ujasnit, jestli budete chtít stavět menší cestu jen pro pěší (té můžeme říkat spíš chodník), nebo přímo cestu pojezdovou (to je typicky příjezdová cesta nebo jakýkoliv širší víceúčelový chodník, připravený snést i větší zátěž).
Co je to pochozí cesta
Hlavní rozdíl je v tom, že u cesty čistě pro pěší (resp. tedy s chodníkem) si teoreticky vystačíme s méně hlubokým výkopem a jednodušší skladbou podkladového štěrku.
Co je to pojezdová cesta
Pokud ale chceme na cestu, byť jen občas, najíždět autem nebo třeba i sekačkou/traktůrkem, je potřeba připravit výkop hlubší a použít více podkladových vrstev štěrku.
Protože je lepší připravit výkop a podklad pořádně i pro běžný chodník, ukážu vám, jak bych takovou pojezdovou variantu cesty dělal já – samozřejmě kdybych nežil přímo v lomu, protože stavět tady cestu z kamene by bylo opravdu nošení dříví do lesa… teda spíš kamene do lomu 😉
Pokládka kamenné dlažby do štěrkového lože
Dláždění tzv. na sucho, tedy bez použití betonu nebo jiného pojiva, je výrazně jednodušší a má řadu výhod. Navíc je tento postup dláždění kamenem univerzální a můžete ho použít pro plochy téměř jakékoliv velikosti – od chodníku, terasy až po příjezdovou cestu k domu.
Pokládka dlažby na sucho má několik výhod:
- Je to technologicky velmi nenáročný postup.
- Dlažba je snadno rozebíratelná a lze ji tak kdykoliv opravovat nebo i měnit.
- Celá plocha cesty funguje díky štěrkovému podkladu a volným spárám jako drenáž a zajišťuje přirozený odtok vody.
- Dlažbu není nutné položit najednou (!) a po přípravě štěrkového lože se dá kamenná dlažba pokládat postupně ve chvílích volna, klidně během celého roku, a jemný štěrk může dlouho sloužit jako suchý chodník/cesta.
Dláždění na sucho má i své mouchy:
- Vyšší nároky na kvalitně připravený a zhutněný podklad.
- Pokud nebudete chtít kameny vůbec opracovávat – nemusíte, každý kámen je ale malinko jiný a mezi kameny tak vzniknou automaticky o něco větší spáry/mezery, ze kterých se může během používání cesty uvolňovat drobný štěrk. Tzn. tato metoda nemusí být vhodná např. do bezprostřední blízkosti bazénů nebo tam, kde vyžadujete z nějakého důvodu naprosto čistou a jednolitou plochu.
- Ke dláždění na sucho je opravdu nutné použít k tomu určený materiál (např. pojezdovou dlažbu / obklad) o určité minimální tloušťce, aby se zabránilo vyvracení dlažby, když na kámen vstoupíte nohou nebo najedete autem.
Myslím, že pro stavbu cesty svépomocí je stavba cesty na sucho nejlepší řešení, a když dodržíte všechny technologické postupy, bude cesta nakonec i trvalejší a praktičtější, než kdyby byla uložená v betonu.
Promyslete si dopředu, kudy přesně by měla cesta vést a jaký bude mít tvar
Pokud nahrazujete stávající chodník nebo cestu (často například ze zámkové dlažby, betonových nebo plastových zatravňovacích tvárnic), máte už plochu předem vytyčenou a nemusíte nic moc vymýšlet. I tak ale zvažte, jestli když už budete cestu přebudovávat, nebude lepší rovnou někde změnit její směr, tvar nebo šířku – teď je k tomu ideální příležitost!
Když začínáte tzv. na zelené louce, fantazii se meze nekladou. Každý má na cestu nebo chodník jiné praktické i estetické požadavky.
Šířka cesty
Obecně se nesnažte cestu dělat zbytečně úzkou, naopak si spíš nechte nějakou rezervu a pouvažujte o tom, jak ji budete každodenně používat. Pokud to bude jen rychlá zkratka trávníkem ke kompostu, popelnicím nebo k posezení, po které bude chodit jen jeden člověk, vystačíte si i s relativně úzkým pruhem nebo dokonce jen několika kamennými nášlapy.
Pokud má ale cesta sloužit jako běžný chodník, měla by mít šířku 80–120 cm, tak aby po ní bylo možné jet kočárkem nebo třeba i invalidním vozíkem. Příjezdová cesta pro osobní auto by měla mít šířku 250–300 cm. Teoreticky by mohla být i o něco málo užší než těch 250 cm, ale na širší cestu se bude zkrátka pohodlněji najíždět, a navíc budete moct zastavit a vystoupit z auta v kterémkoliv jejím místě a za jakéhokoliv počasí. Věřte mi, že za prvního deště nebo sněhu to oceníte.
Vytyčte si plochu cesty fyzicky přímo na místě
Jako první krok je dobré si cestu v reálu nejprve vyzkoušet nanečisto. Cestu si provizorně označte, zatím třeba jen pomocí provázků a kolíků (ty se budou hodit i později), ale klidně můžete použít křídu, vápno nebo označovací sprej. Cestu si nechte takto označenou klidně i několik dní a používejte ji tak, jako by už byla vydlážděná (pokud vám to okolnosti umožňují).
Při testování cesty sledujte krom její šířky a směru také stoupání a profil terénu. Od určitého úhlu už bude výhodnější umístit do cesty stupeň/schod (případně i více schodů nad sebou) a zmírnit tak prudší stoupání nebo terénní nerovnost. Nezapomeňte, že cesta by měla být opravdu pohodlná. To, co se v létě zdá jako „jak takž“ schůdné, bude na podzim/jaře schůdné jen obtížně a v zimě už by taková cesta mohla být třeba jen „sjízdná“ směrem dolů se sáňkami 🙂 a to nechcete.
Zaměřte si cestu a přeneste její tvar a rozměry na papír
Jakmile jste s tvarem cesty spokojení, zbývá spočítat, kolik budeme potřebovat různých frakcí štěrku a kamenné dlažby na celou plochu cesty. Nehledejte v tom žádnou vědu, jde o jednoduché:
násobení délka × šířka v metrech – pro výpočet plochy v m2, pro kamennou dlažbu (můžete použít i naši online kalkulačku),
násobení délka × šířka × hloubka v metrech – pro výpočet objemu v m3, pro podkladový štěrk (můžete použít i naši online kalkulačku).
Pokud má vaše cesta nepravidelný tvar a velké zatáčky, netrapte se výpočtem rádiů a jednoduše si tvar cesty na papíře převeďte do pravidelných obdélníků.
Skladbu jednotlivých vrstev štěrku včetně doporučených frakcí najdete na ilustračním obrázku a detailně popsané v části „Zhutnění a vysypávání štěrkem“.
Nejste si jisti a potřebujete s výpočtem poradit? Hoďte plánek vaší cesty spolu s detailním zaměřením na papír a přijeďte k nám na prodejnu. Pomůžeme vám nejen vybrat vhodný materiál, ale poradíme vám
i s výpočtem.
Cesta je naplánovaná a zaměřená. Co teď?
Takže cestu máme naplánovanou, zaměřenou a víme, že budeme dláždit pojezdovou cestu kamenem tzv. na sucho. Zbývá objednat samotné stavební materiály, jako je kamenná dlažba a podkladový štěrk. Pro dlažbu pokládanou na sucho se hodí nejlépe naše pojezdová dlažba / masivní obklad. Drcené kamenivo standardních frakcí můžete koupit u nás nebo prakticky v jakýchkoliv větších stavebninách.
Jak správně připravit podklad pod cestou
Pokud už máte materiál složený doma (nebo je alespoň na cestě), přijde na řadu samotná příprava podkladu a odkopání zeminy.
Výkop pro vysypání štěrkem
Hloubka výkopu se bude lišit podle druhu podloží a podle toho, jak moc bude budoucí cesta zatěžovaná. Nikdy by to ale nemělo být méně než 35–50 cm.
Pokud má vaše cesta jen pár metrů čtverečných a budujete ji v kypré půdě, asi zvládnete výkop udělat do odpovídající hloubky i ručně. V jakémkoliv tvrdším nebo suchém podloží, nebo zkrátka pro jakoukoliv větší plochu raději počítejte v rozpočtu také s pomocí stavební techniky.
Z budoucí cesty bude potřeba nějak odvádět povrchovou vodu a na to je potřeba myslet už teď na začátku, během hloubení výkopu. Myslete na to, do které části později uložíte drenáž (pokud ji budete pokládat) a dno výkopu si mírně tvarujte a spádujte pro odvod vody už teď!
Zhutnění a vysypávání štěrkem
Po vykopání zeminy nejprve vibrační deskou zhutněte samotnou pláň, a to ještě před vysypáním spodní hrubé vrstvy štěrku – tu bude tvořit drcené kamenivo 16–32 mm. Pod tuto spodní vrstvu můžete přidat ještě geotextilii, která zabrání případnému prorůstání plevele a kořenů do cesty.
Nezapomeňte na odvodnění nebo vedení sítí
Když už máte výkop hotový a chystáte se ho zasypat drtí, je ideální čas na položení případné drenáže pro odvod povrchové vody nebo také vedení elektřiny, vody (pozor, vodu vždy do nezámrzné hloubky min. 80 cm), odpadu, zvonku, zkrátka vedení jakýchkoliv sítí, které nemusí nutně souviset s cestou jako takovou, ale můžete využít toho, že už výkop děláte a sítě do ní uložit. Typicky to může být vedení elektřiny pro budoucí osvětlení cesty, vody pro závlahu okolního trávníku nebo jen odpad ze zahradní kuchyně, na kterou kamenná cesta navazuje.
Po vysypání spodní části výkopu hrubou vrstvou štěrku vše zhutníme a nasypeme druhou, jemnější vrstvu z drtě 8–16 mm. I tuto druhou vrstvu je nutné poctivě zhutnit.
A co obrubníky?
Obrubník není úplně nezbytný, ale je určitě praktický pro oddělení budoucí pochozí vrstvy od okolní zeminy. Zabrání také prorůstání trávníku do kamenné dlažby nebo vysypávání štěrku z okrajových spár.
Jako obrubník může posloužit samotná dlažba (usazením dlažby kolmo) nebo můžete použít třeba tzv. neviditelný obrubník, z recyklovaných plastů. Opět tady záleží na osobních preferencích, ale také na okolním prostředí a podmínkách.
Teprve na takto připravené a zhutněné podloží nasypeme poslední, tzv. ložní vrstvu z jemného štěrku 4–8 mm, do které budeme kamennou dlažbu pokládat – tuto vrstvu už nehutníme (!), ale pouze srovnáme latí.
Jak správně položit kamennou dlažbu
V této chvíli máme tedy poctivě připravený výkop, včetně už uložených sítí, obrubníku a také vysypanou poslední vrstvu z jemného štěrku – můžeme tedy konečně začít dláždit!
Jak vysoko začít dláždit
Cesta by nakonec měla zůstat o 1–2 cm výš než terén, aby se na ní nedržela voda a nečistoty. Zase ale ne o moc výš, abyste nezakopávali o její kraje a dobře se na cestu najíždělo třeba sekačkou nebo autem – pro určení ideální výšky musíte použít zdravý rozum a svůj nejlepší odhad.
Je ale důležité počítat s tím, že když dláždíte kamenem na sucho a chcete, aby byl finální povrch cesty, po dejme tomu ročním používání, v relativní rovině s terénem, je nutné začít stavět min. o 2–3 cm výš – o kolik, to opět záleží na typu podloží a umístění samotné cesty.
Pokud je např. cesta ve svahu, kde celé jaro teče voda, klidně nějaký další cm navíc přidáme. Pokud ale stavíme naopak na rovině, skalnatém nebo jílovitém podloží, bude stačit jen ten 1–2 cm navíc.
Spád a dostatečné odvodnění cesty
Cestu je nejlepší začít stavět od nejnižšího bodu, proti spádu vody. Profil/řez cesty je velmi důležitý – neměl by být úplně vodorovný, ale směrem ke středu mírně prohnutý nahoru, ideálně kolem 3 %. To zajistí rovnoměrný odvod vody na obě strany chodníku (takže vám nebude v létě zůstávat uprostřed kaluž vody a oproti tomu v zimě vždy nejprve roztaje střed chodníku, a ne naopak).
Samozřejmě to s profilem cesty nesmíte přehnat, ať z cesty nemáte lávku, po které se dá jít jen středem 🙂
Je dobré si hned na začátku vyrobit jednoduchou pomůcku/přípravek v podobě provázku napnutého mezi dvěma kameny (nebo cihlami, zkrátka čímkoliv, co se bude dát lehce přesouvat a udrží provázek napnutý). Napnutý provázek vám takto pomůže ohlídat nejen hrany chodníku, ale také pomocí něj ohlídáte příčný i podélný spád cesty.
Samotné dláždění tedy přijde na řadu až nakonec
Protože je každý kus kamene jiný, je potřeba ložní vrstvu vždy adekvátně upravit tak, aby horní plocha kamene byla po uložení v rovině s horní hranou cesty.
Skládání mozaiky
Každý kámen tedy nejprve položíme do štěrkového lože zhruba do místa, kde bude později napevno. Pro úsporu času je dobré si takto předpřipravit a nahrubo vedle sebe naskládat celou řadu na sebe navazujících kamenů.
Kameny, které nám tvarově úplně nesedí, je možné opatrně upravit kladívkem nebo sekáčem a kovovou paličkou. Pro efekt menších spár je určitě vhodné udělat drobné úpravy hran kamene – při jakémkoliv opracování kamene mějte vždy nasazené ochranné brýle!
Dláždění kamenem
Štěrk pod každým kamenem si průběžně lopatkou upravujeme tak, aby přibližně odpovídal tvaru spodní strany kamenů, které do něj budeme pokládat. Jakmile jste s výsledkem a navazujícími spárami mezi kameny spokojení, opatrně dlažbu doklepejte gumovou paličkou do štěrkového lože tak, aby se nehýbaly a usadily se.
Občas se vám možná nepovede uhlídat rovinu nebo profil cesty – nic se neděje, naštěstí se dá cesta hned rozebrat, přeskládat, podsypat a opravit. Je ale škoda dělat zbytečně stejnou práci vícekrát a je lepší pracovat pomalu a s rozmyslem – u kamene to platí dvojnásob.
Vyspárování kamenné dlažby
Jakmile máte celou plochu vyskládanou a uloženou (nebo nějakou větší část cesty), je dobré spáry hned vysypat a všechny kameny ještě jednou poklepat gumovou paličkou. Tím se dlažba „zamče“ do sebe.
Podle toho, jak velké spáry jste si nechali, lze pro jejich vysypání použít buďto písek, nebo stejný štěrk, který používáte jako ložní plochu (4/8 mm).
Po vysypání spár můžete ještě jednou celou plochu opatrně zhutnit a v případě potřeby ještě jednou dosypat štěrk do spár a pečlivě zamést.
Nakonec už zbývá se jen kochat a užívat si pocit z toho, že můžete každý den chodit po kamenné cestě, kterou jste vytvořili doslova vlastníma rukama 🙂
Co z toho plyne?
Dláždění přírodním kamenem na sucho vyžaduje určité znalosti, čas a trpělivost, ale ty nejdůležitější informace o tom, jak správně postavit kamennou cestu, jste už získali přečtením tohoto článku. I když to z vás nedělá kameníka nebo stavitele, už víte, jak na to.
Tak jako u všeho ostatního v životě – nejhorší je začít 😉
Všechny uvedené rozměry a postupy berte s rezervou, protože je téměř vždy nutné alespoň některé parametry přizpůsobit konkrétním podmínkám. Pokud si nebudete čímkoliv jisti, přijeďte se podívat k nám na prodejnu s přesným plánkem vaší cesty – dáme hlavy dohromady a poradíme vám, jak na to.